esmaspäev, 23. november 2009

uus mootor

Pivarootsis idanema hakanud mõte välistas kategooriliselt igasuguse läbikäimise ühesilindriliste diiselmootoritega.
Muide, paar sõna siiski paljukannatanust. Tegu oli saksa DV toodanguga, mille võimsust 5,8 kw. Pöörete arvu ei mäleta, ehk oli 3000 ? Sõuvõlli käitas ta läbi Poolas toodetud reversi, mis ise ka ei olnud teab - mis - kingitus. Samuti üsna häälekas riist. Plusspoolelt võiks tuua väga sujuva lülituse - ei mingit raginat või muidu kahtlast häälitsust. Aga ka revers sai pinsile. Saksa - Poola mehaanika asemel on paadipõhjas koha sisse võtnud jaapani tehnika. Tegu on Suzuki pisibussi mootoriga. Jõud kantakse üle sõuvõllile läbi käigukasti. Nii on nüüdsest paadil 4 edasi ja 1 tagasikäik. Mõistagi tuleb kasutusele neljast käigust vaid üks. Milline neist, seda pole viitsinud välja arvutada. Kruvi sammu, mootori võimsuse, ülekandearvude ning paadikuju järgi võiks mingi ennustuse teha kuid teisalt ütleb lõpliku sõna ikkagi tegelik elu. On võimalus, et optimaalne jääb äkki kuskile kahe käigu vahele. Kuid....glissi see alus nagunii ei lähe, sestap komakohti pole vist vaja arvestada ?
Jahutusega oli pisut nuputamist. Kaalumisel oli variant veealusest radikast, siis kahekontuurilisest radikast ning kõige lõpuks lihtsalt tavalisest autoradikast. Kuna see mahtus päris täpselt tüürimehe istme alla ja seeläbi mingit otsest lisaruumi ei hõivanud, tundus nii kõige mõistlikum. Pealegi on nüüd tagaiste istmesoojendusega. Mootor on eelmisest põkatsist ka palju madalam - võibolla isegi poole, mis viib raskuskeset meeldivalt allapoole. Ning vibrat pole ollagi. Nii uus bensumootor (tegelikult ikkagi juba kasutatud) , kui ka diiselvibraator olid kummipatjadel, sestap on hea võrrelda. Üldse närib väike kahtluseuss, et kas dislaga oli ikka kõik korras. Võibolla oli hooratas näiteks valesti otsa pandud - võibolla oli hooratta kiil puruks ning see oli ise paigast nihkunud. Kuidagi raske on uskuda, et niisugust asjandust, mis garaazipõrandal käivitades lihtsalt putku tahtis pista, et sellist kusagil mõistlikult kasutada saaks. Või ehk teispool Berliini müüri ehitati mootoreid ikka väga teistmoodi ?


1 kommentaar: